هزینه مهاجرت تحصیلی

هزینه مهاجرت تحصیلی چقدر است؟ به علت تفاوت هزینه های زندگی و تحصیل در کشورهای مختلف بهتر است قبل از انتخاب مقصد مورد نظر خود برای مهاجرت تحصیلی، اطلاعات کافی در مورد جزئیات هزینه زندگی و تحصیل در آن کشور بدست آورید. علاوه بر محاسبه ی هزینه ی تحصیل که شامل شهریه دانشگاه، هزینه خوابگاه یا خانه ی دانشجویی میشود باید موارد اصلی چون هزینه خوراک، پوشاک، حمل و نقل، هزینه های پزشکی و … را در نظر بگیرید. مهاجرت تحصیلی امروزه به یک هدف پر هزینه تبدیل شده است که لازم است قبل از رسیدن به آن برنامه ریزی دقیقی داشته باشید تا بتوانید به خوبی از پس آن بربیایید. در ادامه چند مورد از هزینه هایی که باید آنها را در برنامه ریزی مهاجرت تحصیلی خود قرار دهید را بررسی میکنیم.

هزینه ی مهاجرت تحصیلی به چند دسته تقسیم میشود؟

اگر بخواهیم هزینه ی مهاجرت تحصیلی را به طور دقیق و کلی بررسی کنیم باید برای برنامه ریزی بهتر این هزینه ها را به دو دسته تقسیم کنیم. هزینه مهاجرت تحصیلی به نوعی به دو دسته ی هزینه های قبل مهاجرت و هزینه های بعد از مهاجرت و زندگی شما در آن کشور تقسیم میشود.

برای شروع به بررسی برخی از متداول ترین هزینه هایی که شما قبل از مهاجرت باید در نظر بگیرید میپردازیم.

هزینه ی مهاجرت تحصیلی چقدر است؟

1 :هزینه ی آزاد سازی مدرک دانشگاهی برای مهاجرت تحصیلی

برای مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در بهترین کشورها علاوه بر آماده سازی سایر مدارک شما باید به فکر ترجمه ی مدرک تحصیلی و ریز نمرات خود باشید. برای انجام این کار شما باید ابتدا مدرک تحصیلی خود را آزاد کنید. البته آزاد سازی مدرک تحصیلی فقط شامل دانشجویان دانشگاه های دولتی میشود. دانشجویان روزانه دانشگاه های دولتی به دلیل داشتن تعهد خدمت به کشور برای آزاد سازی مدرک خود باید هزینه ای بپردازند. شما باید به این مورد توجه داشته باشید که مدرک موقت شما قابل ترجمه نیست و شما تنها با در دست داشتن اصل مدرک تحصیلی خود میتوانید کار خود را پیش ببرید. برای آزاد سازی مدرک تحصیلی چند روش مختلف وجود دارد.

آزاد سازی مدرک تحصیلی با سابقه بیمه(سابقه کار)

در این روش با توجه به تعداد سال هایی که شما پس از تحصیل خود مشغول به کار بوده اید و بیمه برای شما محاسبه شده است از سال هایی که شما مجبور به خدمت شده اید کاسته میشود. میزان خدمت سربازی نیز سابقه محسوب میشود و مدت زمان آن از تعهد کاری شما کم میشود. البته این روش برای دانشجویایی که بلافاصله قصد مهاجرت تحصیلی دارند مناسب نیست.

آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق عدم کاریابی

در این روش شما باید مدرک تحصیلی موقت و اطلاعات خود در اختیار دفاتر کاریابی قرار دهید و اثبات کنید با اینکه به دنبال کار مناسب بوده اید اما نتوانستید موفق به پیدا کردن شغلی مرتبط با مدرک تحصیلی خود شوید. شما میتوانید پس از گذشت 6 ماه و پیدا نشدن شغل مناسب نامه ی کاریابی را از موسسه و دفتر کاریابی مورد نظر دریافت کنید و مدرک خود را آزاد کنید. این روش یکی از سریع ترین روش های آزاد سازی مدرک تحصیلی است اما باید توجه داشته باشید که نباید سابقه بیمه ای برای شما رد شده باشد یا اینکه بیش از 6 ماه از فارغ التحصیلی شما گذشته باشد. این به این معناست که شما به محض فارغ التحصیلی باید به سوی دفاتر کاریابی بروید.

آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق پرداخت هزینه

با پرداخت هزینه ی مدرک تحصیلی خود به آسانی آن را آزاد کنید. هزینه ی آزاد سازی مدرک تحصیلی بسته به رشته، مقطع تحصیلی و حتی دانشگاهی که در آن تحصیل میکردید متفاوت است. این هزینه هر ساله توسط علوم وزارت علوم اعلام میشود.

 

گروه تحصیلی هزینه آزادسازی
گروه علوم انسانی مقطع کاردانی و کارشناسی 59,743,600 ریال
گروه علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد 106,806,400 ریال
گروه علوم انسانی در مقطع دکتری 174,716,000 ریال
گروه علوم پایه در مقطع کاردانی و کارشناسی  63,748,800 ریال
گروه علوم پایه در مقطع کارشناسی ارشد 125,941,200 ریال
گروه علوم پایه در مقطع دکتری 224,275,200 ریال
گروه هنر در مقطع کاردانی و کارشناسی 86,096,800 ریال
گروه هنر در مقطع کارشناسی ارشد 148,597,200 ریال
گروه هنر در مقطع دکتری 248,092,400 ریال
گروه فنی و مهندسی در مقطع کاردانی و کارشناسی 70,265,600 ریال
گروه فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد 125,377,600 ریال
گروه فنی و مهندسی در مقطع دکتری 224,671,200 ریال
هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی بر اساس گروه تحصیلی سال 1401-1402

 

2: هزینه ترجمه مدرک تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی

ترجمه مدارک تحصیلی یکی از مراحل اصلی اپلای است. پس از طی کردن فرایند آزادسازی مدرک تحصیل حال وقت ترجمه مدرک تحصیلی و نمرات شماست. در این بخش شما باید مدرک تحصیلی و ریز نمرات خود را ترجمه کنید و برای دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید.

3: هزینه های مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی

یکی دیگر از هزینه های اصلی که شما باید در مسیر مهاجرت تحصیلی در نظر بگیرید هزینه ی مدرک زبان است. برای پذیرش در دانشگاه های معتبر جهان شما باید دارای مدرک معتبر زبان باشید. برای شرکت در کلاس های مختلف و دسترسی به منابع معتبر شما باید هزینه های مختلفی را در نظر بگیرید. در آخر شما باید در آزمون های معتبر بین المللی مانند آیلتس شرکت کنید تا بتوانید مدرکی معتبری را کسب کنید.

4: هزینه اپلیکیشن فی دانشگاهها برای مهاجرت تحصیلی

برخی از دانشگاه ها برای بررسی و ارزیابی مدارک از شما هزینه ای دریافت میکنند که در اصطلاح به این مبلغ اپلیکیشن فی میگویند. باید اطلاع داشته باشید که پرداخت این هزینه تاثیری در قبولی شما در دانشگاه ندارد و صرفا مربوط به بررسی مدارک شماست و در صورت عدم قبولی این هزینه به شما برگردانده نمیشود.

5: هزینه اثبات تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی

گواهی تمکن مالی یکی از مدارک مهم در مسیر مهاجرت شماست و این مدرک توسط بانک صادر میشود. این گواهی به درخواست فرد به دلار و یورو صادر میشود. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر شما باید گواهی تمکن مالی خود را ارائه دهید. این گواهی به این منظور است که شما توانایی مالی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی خود را در زمان حضور در آن کشور دارید.

6: هزینه ی ویزای تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی

شما به عنوان یک دانشجوی ایرانی برای تحصیل در کشورهای مختلف نیازمند دریافت ویزای تحصیلی هستید. سفارتخانه ها برای بررسی مدارک شما هزینه ای جدا گانه دریافت میکنند. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که میخواهید به کشور آمریکا مهاجرت کنید باید بدانید که برای ارائه مدارک، انگشت نگاری و دیگر مراحل قانونی باید به کشورهای دیگر سفر کنید تا بتوانید به سفارت آمریکا دسترسی پیدا کنید.

7: هزینه ی شهریه دانشگاه برای مهاجرت تحصیلی

یکی از مهم ترین هزینه هایی که باید به آن توجه کنید شهریه دانشگاهی است که قصد تحصیل در آن را دارید. باید توجه داشته باشید که اگر بتوانید فاند کامل دریافت کنید دیگر نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه ندارید.

8: هزینه خرید بلیط هواپیما

آخرین هزینه ای که به احتمال زیاد باید قبل از مهاجرت بپردازید هزینه ی خرید بلیط هواپیماست. هزینه ی بلیط هواپیما با توجه به مقصد، نوع پرواز و …متغیر خواهد بود.

هزینه های تحصیل در خارج از کشور شامل چه مواردی می شود؟

باید بدانید که هزینه ی تحصیل در خارج از کشور فقط در شهریه دانشگاه و بلیط هواپیما خلاصه نمیشود. دیگر هزینه هایی که شما باید در برنامه ریزی خود قرار دهید عبارتند از:

  • هزینه های اسکان و خوابگاه
  • هزینه های حمل و نقل
  • هزینه های بیمه و موارد پزشکی
  • هزینه خوراک و پوشاک

1: هزینه اسکان و خوابگاه

یکی از هزینه های ضروری هنگام تحصیل در خارج از کشور هزینه ی محل سکونت و خوابگاه شماست. اگر به دنبال مکانی مقرون به صرفه هستید میتوانید گزینه خوابگاه را انتخاب کنید. خوابگاه ها اتاق های مختلف با هزینه های متفاوتی دارند که شما متناسب با شرایط و بودجه ی خودتون میتوانید انتخاب کنید. اما اگر به دنبال انتخاب مکانی خصوصی تر هستید میتوانید به آسانی مکانی مناسب با سلیقه و بودجه ی خودتون انتخاب کنید. اقتصادی ترین روش استفاده از اتاق هاییست که خوابگاه در اختیار شما قرار میدهد.

2:هزینه حمل و نقل

به عنوان یک دانشجوی بین المللی باید هزینه ی حمل و نقل را همیشه در نظر داشته باشید. ممکن است بخواهید در تعطیلات مختلف به خانه برگردید و باید هزینه رفت و آمد با هواپیما را  تقبل کنید. رفت و آمد درون شهری و گاهی سفرهای بیرون شهری هم خرج رفت و آمد جداگانه ای دارد که باید آنها را نیز مد نظر بگیرید.

3: هزینه بیمه و موارد پزشکی

یکی از موارد ضروری برای هر دانشجویی داشتن بیمه درمانی است. حتی اگر این مورد در کشوری که به آن مهاجرت میکنید الزامی نیست بهتر است بخاطر هزینه های بالای درمان در خارج از کشور خودتان را از همان اول تحت پوشش درمانی قرار دهید.

4: هزینه خوراک و پوشاک

اگر در خوابگاه سکونت ندارید و برنامه غذایی ندارید هزینه خوراک و مواد غذایی یکی دیگر از هزینه های اصلی زندگی شماست. هزینه ی پوشاک تنها هزینه ای محسوب میشود که شما میتوانید بهتر از هر چیز دیگه ای آن را مدیریت کنید.

هزینه های تحصیل در خارج از کشور

حرف آخر

در آخر باید بدانید که در مسیر قبل و بعد از مهاجرت هزینه های زیادی وجود دارد که شما باید آنها را تقبل کنید. بهتر است نیازها و تمام مواردی که ممکن است برای شما اتفاق بیفتد را در نظر بگیرید تا در هیچ نقطه ای از مسیر خود به مشکلی که شما را از مسیرتان عقب بیندازید بر نخورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *