دانشگاه تورنتو یکی از بهترین و برترین دانشگاه‌های کانادا و جهان است که در مرکز شهر تورنتو و جنوب محله‌های یورک ویل واقع شده‌ است. دانشگاه تورنتو در سال 1827 تأسیس شده و امروزه بیش از ۸۰ هزار دانشجوی فارغ التحصیل دارد.

دانشگاه تورنتو شامل ۳۳ دانشکده و مرکز تحقیقاتی است که بیش از ۵۰۰ برنامه تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه ارائه میشود. دانشگاه تورنتو دارای حدود ۷۰۰ رشته تحصیلی مانند: علوم انسانی، علوم اجتماعی، مدیریت و بازرگانی و … است. این دانشگاه دارای سه پردیس اصلی به نام های سنت جورج (St. George)، میسیساگا (Mississauga) و اسکاربورو (Scarborough) است.

تاریخچه دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو در سال 1827 تأسیس شد و در آن زمان به نام دانشگاه King’s College شناخته می‌شد. این دانشگاه در ابتدا متعلق به کلیسای انگلیکان بود و به عنوان یک دانشگاه مذهبی فعالیت می‌کرد. در سال 1850، این دانشگاه به دلیل مشاعره‌های سیاسی و مذهبی توسط دولت کانادا تصرف شد و نام آن به University of Toronto تغییر کرد. در سال 1900، دانشگاه تورنتو به عنوان اولین دانشگاه کانادایی به اتحادیه دانشگاه‌های بریتانیا پیوست.

دانشگاه تورنتو در سال های بعد توسعه خود را در زمینه‌های مختلف شامل علوم پایه، فناوری، پزشکی، حقوق، هنر… ادامه داد و به یکی از برترین دانشگاه‌های جهان تبدیل شد. 

رتبه و اعتبار دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه تورنتو کانادا در رتبه‌بندی QS World University Rankings 2023 در جایگاه 22 دنیا و همچنین در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ که توسط موسسه تایمز انجام شده است، دانشگاه تورنتو در رتبه ۱۸ دنیا و اول کانادا قرار گرفته‌ است. از اکتشافات این دانشگاه میتوان به کشف انسولین،کشف سلول بنیادی و… اشاره کرد.

 

منبع رتبه بندی رتبه کشوری دانشگاه تورنتو رتبه جهانی دانشگاه تورنتو
QS 1 21
ARWU 1 22
USA News 1 18
THE 1 18
NTU 1 6
Graduate Employability 1 11

 

رشته های تحصیلی دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو بیش از ۵۰۰ برنامه تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد. برنامه‌های تحصیلی این دانشگاه در حوزه‌های مختلف علمی و صنعتی ارائه می‌شود که به‌ عنوان مثال عبارتند از:

علوم پایه: ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و علوم کامپیوتر

مهندسی و فناوری: مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی مواد، مهندسی سازه و مهندسی نرم‌افزار

علوم اجتماعی و انسانی: روان‌شناسی، اقتصاد، مدیریت، جامعه‌شناسی، جغرافیا و تاریخ

هنر و رسانه: هنرهای تجسمی، موسیقی، فیلم و تئاتر

حقوق و سیاست: حقوق، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل

پزشکی و علوم بهداشتی: پزشکی عمومی، دندانپزشکی، پرستاری، سلامت عمومی و علوم اعصاب

 تحقیقات پیشرفته: علوم اعصاب، فیزیولوژی، ژنتیک، شیمی تجزیه‌ای، فیزیک پزشکی و مهندسی بیومدیکال

دانشگاه تورنتو برنامه‌های تحصیلی بین‌المللی و مشترک با دانشگاه‌های برتر جهان را نیز ارائه می‌دهد.

پردیس‌های دانشگاه تورنتو کانادا

پردیس سنت جورج St. George:

پردیس سنت جورج شامل 20 دپارتمان آموزشی، 7 کالج و 45 مرکز و موسسه پژوهشی-تحقیقاتی را میشود. پردیس سنت جورج دانشگاه کانادا از مهمترین و پر بازدید ترین پردیس های این دانشگاه محسوب میشود که در مرکز شهر تورنتو واقع شده است. این پردیس بیش از ۴۰ هکتار از مرکز شهر تورنتو را شامل می‌شود و دارای بیش از ۱۰۰ ساختمان است. پردیس سنت جورج دارای بیش از ۱۶ کتابخانه و ۸۰ مرکز تحقیقاتی است که در آن‌ها پژوهش‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود. کالج های این پردیس شامل کالج‌ اینیس، نیو کالج، کالج سنت میشل، کالج ترینیتی، کالج یونیورسیتی، کالج ویکتوریا و کالج وودزورث می شود.

چند نمونه از ساختمان‌های تارخی این پردیس عبارتند از:

ساختمان رمز و راز (Robarts Library): این ساختمان در سال ۱۹۷۳ ساخته شده و به عنوان بزرگترین کتابخانه دانشگاه تورنتو شناخته می‌شود.

ساختمان حقوق (Faculty of Law Building): این ساختمان در سال ۲۰۰۷ ساخته شده و به عنوان یکی از بهترین ساختمان‌های حقوقی جهان شناخته می‌شود.

ساختمان هارت هاوس (Hart House): این ساختمان در سال ۱۹۱۹ ساخته شده و به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و هنری دانشگاه تورنتو شناخته می‌شود.

پردیس میسیساگا Mississauga :

این پردیس در شمال غربی شهر تورنتو واقع شده است و در سال ۱۹۶۷ تأسیس شده است. این پردیس دارای بیش از ۱۴ هزار دانشجو در برنامه‌های تحصیلی مختلف است. پردیس میسیساگا دارای 15 دپارتمان آموزشی و 148 رشته تحصیلی را در خود جای داده است.

این پردیس دارای ساختمان‌هایی با معماری بسیار زیباست که عبارتند از:

ساختمان مرکزی (William G. Davis Building): این ساختمان، با طراحی مدرن و برجسته‌ی خود، به عنوان نماد پردیس میسیساگا شناخته می‌شود.

ساختمان مهندسی (Myhal Centre for Engineering Innovation & Entrepreneurship): این ساختمان جدید، مرکز تحقیقاتی و آموزشی بسیار مدرنی است که در سال ۲۰۱۸ ساخته شده است.

ساختمان هنر و رسانه (Blackwood Gallery): این ساختمان، یک مرکز هنری معاصر است که برنامه‌های هنری و فرهنگی متنوعی در آن برگزار می‌شود.

پردیس اسکاربرو Scarborough :

این پردیس در شرق شهر تورنتو واقع شده است. پردیس اسکاربرو در سال ۱۹۶۴ تاسیس شده است. پردیس اسکاربرو کوچکترین پردیس دانشگاه تورنتو است. در این پردیس شما به راحتی میتوانید به مدرک دیپلم کالج دست بیابید. از رشته های رایج این دانشکده میتوان به پیراپزشکی، رسانه‌های جدید، میکروبیولوژی صنعتی، محیط زیست و روزنامه نگاری اشاره کرد.

پذیرش در دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه تورنتو از جایگاه علمی بالایی برخوردار است و شرایط پذیرش در آن نیز سختی‌ها و مراحل خاص خود را دارد. برخی از رشته های این دانشگاه نیازمند شرایط خاصی است، از مهمترین آنها مدرک زبان معتبری‌ست که شما باید در اختیار داشته باشید. به خاطر داشته باشید در مورد مدرک تحصیلی دبیرستان خود شما با داشتن مدرک دبیرستانی معادل با دبیرستان کانادا باید دارای حداقل ۷۵ درصد و قبولی در برخی رشته ها تا 85 درصد را نیز کسب کنید.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش

  • مدرک زبان آیلتس با نمره قبولی (برای مقاطع بالاتر ترجیحا نمره بالای 7)
  • مدرک معتبر دیپلم و مدارک تحصیلی دوره های قبل به همراه نسخه ی ترجمه شده 
  • انگیزه‌ نامه
  • مدارک مورد نیاز مانند مدارک هویتی و.

زمان ثبت نام در دانشگاه

زمان ثبت نام در دانشگاه تورنتو بسته به دوره تحصیلی و رشته تحصیلی متفاوت است. برای برخی دوره‌ها، ثبت نام در ماه‌های اوایل سال (فصل پاییز) انجام می‌شود، در حالی که برای برخی دوره‌های دیگر، ثبت نام در ماه‌های اواخر سال (فصل بهار) صورت می‌گیرد.

برای دانشجویان بین‌المللی، دانشگاه تورنتو دو بار در سال فرصت ثبت‌نام در نظر گرفته است. ثبت نام برای فصل پاییز در ماه ژانویه و ثبت نام برای فصل بهار در ماه ژوئن آغاز می‌شود. در مورد رشته هایی که شما به استاد همراه نیاز دارید زمان ثبت نام کمی جلوتر و در ماه دسامبر انجام میشود.

بهتر است برای اطلاعات دقیق‌تر و زمانبندی ثبت نام در دانشگاه تورنتو به وب‌سایت رسمی دانشگاه مراجعه کنید. 

هزینه تحصیل در دانشگاه تورنتو کانادا

هزینه تحصیل در دانشگاه تورنتو به عوامل مختلفی از جمله نوع برنامه تحصیلی، رشته تحصیلی، وضعیت تحصیلی (درجه کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری)، وضعیت تابعیت (کانادایی یا خارجی) و سایر عوامل مالی بستگی دارد.

به طور کل هزینه ی سالانه تحصیل دانشجویان در مقطع کارشناسی در دانشگاه تورنتو کانادا بین  42,090 دلار تا 70,570 دلار، در مقطع کارشناسی ارشد 54900 دلار تا 104400 دلار  و در آخر در مقطع دکتری بین 21860 دلار تا 65860 دلار می تواند متغیر باشد. مجموع این مبلغ شامل هزینه شهریه،  هزینهٔ بیمه پزشکی و هزینه خدمات دانشگاهی می شود.

برای اطلاعات دقیق تر درباره هزینه‌های تحصیل در دانشگاه تورنتو، میتوانید به منابع رسمی دانشگاه نیز مراجعه کنید.

بورسیه دانشگاه تورنتو

برای برخی از بورسیه ها شما لازم است درخواست بدهید. سالانه به طور تقریبی از طرف این دانشگاه و دانشکده ها حدود 4500 بورسیه اعطا میشود. بورسیه هایی مانند  University of Toronto Scholars Program و President’s Scholars of Excellence Program برای دانشجویان بین المللی در دسترس است. برخی از بورسیه ها مانند بورسیه University of Toronto Scholars Program و President’s Scholars of Excellence Program نیز به طور خودکار در حین پذیرش اعطا میشود.

امکانات مسکن برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو برای دانشجویان بین‌المللی امکانات مسکن متنوعی را فراهم می‌کند. اقامتگاه‌های مخصوص دانشجویان در دانشگاه شامل اتاق‌های انفرادی یا اتاق‌های دونفره با امکانات مشترک مانند حمام، آشپزخانه و ناهارخوری هستند. این اقامتگاه‌ها اغلب به صورت قراردادی برای یک ترم تحصیلی یا بیشتر قابل رزرو و استفاده هستند.

امکانات مسکن در دانشگاه تورنتو ممکن است شامل خدمات و تسهیلاتی مانند اینترنت، اتاق خواب مبله، لباسشویی، سالن‌های ورزشی، اتاق‌های گروهی برای مطالعه و تمرین، فضاهای مشترک و فعالیت‌های اجتماعی باشد.

کلام آخر

برای انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل، باید به جنبه‌های مختلفی مانند برنامه‌های تحصیلی، امکانات، فضای زندگی، محیط فرهنگی و زبانی و هزینه‌های تحصیلی نیز توجه کرد. بنابراین، بهتر است با توجه به نیازهای خود، به دنبال اطلاعات دقیق‌تر درباره‌ی دانشگاه‌های مختلف بگردید و به تصمیم‌گیری برسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *